Hoe belangrijk is een huisstijl?

Of je nu net gestart bent met je bedrijf of je draait al een tijdje mee, je hebt een bepaalde huisstijl die je gebruikt in de communicatie naar de buitenwereld.

Denk maar eens aan je visitekaartjes, je website en social media. Maar ook de stijl van foto’s en afbeeldingen die je gebruikt, de vormen en kleuren en vergeet het lettertype niet.

Laten we enkele punten bespreken.

Waarom is een logo belangrijk?

Het logo van je bedrijf gebruik je om een eerste indruk te geven van je bedrijf. Het moet opvallen en makkelijk te herinneren zijn. Als je logo namelijk op meerdere manieren wordt gezien, blijft het beter hangen en zal men eerder geneigd zijn om contact met je op te nemen (en hopelijk uiteindelijk klant te worden).

Het logo is ook de basis van je merkidentiteit. Je zet hiermee de toon voor de rest van je huisstijl en het beeld wat je wilt uitstralen. Zo kun je een gevoel van vertrouwen oproepen en laten zien waar je voor staat.

Tenslotte gebruik je een logo om je te onderscheiden van de concurrentie. Je bent immers niet zoals al die andere bedrijven, je bent juist uniek met een eigen aanpak en werkwijze.

Welk lettertype gebruik je? 

Naast kleur en vorm is het lettertype bepalend voor de uitstraling van je logo. Je wilt dat je boodschap goed overkomt bij de lezers en daarom is het belangrijk om ook aandacht te geven aan het lettertype. Een goed gekozen combinatie van lettertypes kan namelijk een positieve impact geven.

De verschillende types zijn grofweg ingedeeld in twee soorten: Serif en Sans-Serif. Soms zie je lettertypes waarbij de uiteinden van de lettertypes wat sierlijker zijn gemaakt. Dit wordt ‘met schreefjes’ genoemd wat in het Engels Serif betekent. Sans-Serif is, zoals je wellicht al dacht, het tegenovergestelde. Hierbij zijn de letters wat moderner en strakker.

Voorbeeld van Serif:
– Times New Roman
– Cambria
– Courier New

Voorbeelden van Sans-Serif:
– Arial
– Verdana
– Calibri
– Helvetica

Helvetica wordt gezien als een prettig leesbaar lettertype. Andere opties die je als prettig leesbaar worden ervaren zijn Didot, Cambria, Calibri en Verdana.

Is de kleur van je huisstijl belangrijk?

Kleuren hebben een bepaalde betekenis. Daar zit een hele psychologie achter en natuurlijk zijn er tal van wetenschappelijke onderzoeken die hier iets over melden hebben.

Voor de huisstijl van je bedrijf is het in ieder geval een belangrijk punt want een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt.

Let bij het bepalen van de kleur op de doelgroep van je bedrijf. Elke generatie heeft namelijk een eigen voorkeur aan kleuren, wat je ook terugziet in trends.

De kleur moet ook je boodschap en logo ondersteunen in plaats van tegenspreken. De kleur roze past namelijk niet goed bij een uitvaartverzorger en donkergrijs past niet goed bij een kinderopvang. Maak je kleurenschema simpel en helder, zodat het een herkenbare stijl wordt.

Algemene betekenis van enkele basiskleuren:
– Rood | energie, passie kracht
– Oranje | enthousiast, jong
– Geel | vrolijkheid, optimisme
– Groen | rustgevend, harmonieus
– Blauw | kalmte, succes, loyaliteit
– Paars | luxe, rijkdom, spiritualiteit
– Grijs | intelligentie, praktisch, solide

Door een kleur zachter te maken of juist feller, kun je er een eigen unieke kleur van maken voor je huisstijl.

Het doel is herkenbaarheid

Dit zijn drie belangrijke punten voor je huisstijl. Samengevat kun je dus zeggen dat je je met een goede huisstijl herkenbaar maakt, je onderscheid ten opzichte van je concurrenten en een gevoel geeft aan je bedrijf of organisatie.

Wil je meer weten waar je op moeten letten met het maken van een (nieuwe) huisstijl?

Of ben je benieuwd hoe je je digitale herkenbaarheid kunt verbeteren?

Vraag dan om gratis tips via onderstaand formulier en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Ja ik wil gratis tips!

2 + 0 = ?